Varen met de Zuiderzeebotter MK 63 naar standsstrand Hoorn, Marken, Volendam, Enkhuizen, Amsterdam

Altijd al eens met een oude platbodem willen zeilen? Ervaren hoe de wind het schip voortstuwt en doet overhellen. De MK 63 biedt de mogelijkheid om bij diverse gelegenheden mee te varen als opstapper tegen een geringe vergoeding. Terwijl we onderweg zijn naar een evenement krijg je de kans om actief mee te werken aan het bedienen van de zeilen en zwaarden en te beleven hoe het is om met zo’n oude Zuiderzeebotter te zeilen.
Agenda
Voor de komende periode zijn er de volgende mogelijkheden:
Donderdag 15 mei
Om 13.00 uur varen we de haven Hoorn uit en maken een korte zeiltocht over het Hoornse Hop. We meren af aan de steiger bij het stadsstrand en maken daar de officiële opening mee van de nieuwe bruggen naar het strand. Het publiek mag een kijkje aan boord nemen. Na enige tijd kiezen we weer het ruime sop en zeilen terug naar onze ligplaats aan het Oostereiland.
Kosten per deelnemer: € 25
Donderdag 22 mei
In de ochtend varen we rond 9.00 uur van Hoorn naar Volendam, waar we in de middag vanaf 14.00 uur gaan varen met andere gasten. Deze tocht kan 3 tot 5 uren duren afhankelijk van de windkracht en de richting.
Vrijdag 23 mei
We varen in de loop van de dag van Volendam naar Marken om daar deel te nemen aan de Kenterschootrace. Maar we maken eerst een leuke zeiltocht vanuit de haven van Volendam op het Markermeer en de Gouzee en komen na ongeveer twee uur zeilen aan in de haven van Marken. De wedstrijd zelf varen we de volgende dag zonder opstappers.
Kosten per deelnemer: € 25
Donderdagavond 5 juni
We varen omstreeks 19.00 uur uit voor een zeiltocht naar Volendam. Daar doen we de volgende dag mee aan de Butter en Eekrace. Opstappers kunnen meevaren van Hoorn naar Volendam.
Kosten per deelnemer: € 25
Maandag 18 augustus
We vertrekken ’s morgens uit Hoorn voor een dagtocht naar Amsterdam, waar we een tussenstop maken. Een mooie zeiltocht over het Markermeer, o.a. langs Marken. Opstapper kunnen deze dag meezeilen. De MK 63 vaart daarna zonder opstappers door naar Beverwijk om deel te nemen aan Sail Amsterdam 2025.
Kosten per deelnemer: € 50
Maandag 25 augustus
Terugtocht van Sail Amsterdam naar Hoorn. Opstappen aan de Noordkade in Amsterdam tegenover het Centraal Station en afstappen in Hoorn aan het Oostereiland.
Kosten per deelnemer: € 50
Meld je aan voor de vaartochtjes via de WhatsApp-link hieronder!
Aanmelden via WhatsApp
Botter MK 63 Hoorn

Open Monumentenweekend 2024 Botter MK 63

Activiteiten Open Monumentendag Centrum Varend Erfgoed

Tijdens het Open Monumentenweekend Hoorn is het één en al activiteiten bij Centrum Varend Erfgoed en de Hoornse binnenhaven.

Op zaterdag 14 september vinden, bij het Centrum Varend Erfgoed op het Oostereiland in Hoorn, diverse ambachtelijke activiteiten plaats. Touwslaan, zeilnaaien, hoepelwalsen, houtsnijden, smeden, etc.

Het historische voormalige zeilende vrachtschip Disponibel is te bezoek en de schipper vertelt u graag over het schip.

De Zuiderzeebotter MK 63 vaart van 11.00 – 16.00 uur een pendeldienst tussen de Oude Doelenkade (tegenover café de Kade) en Het Centrum Varend Erfgoed op het Oostereiland. Mensen mogen kosteloosmeevaren, zowel heen als terug. Per vaart neemt de botter maximaal 12 passagiers mee.

Ook op zaterdag 14 september varen de schouwen HN 1 en HN 20, van 11.00 tot 17.00 uur korte zeiltochtjes. Een tochtje duurt ongeveer 45 min.
De schouwen varen vanaf de Oude Doelenkade tegenover restaurant De Kade.
Voor de korte tochtjes is het tarief € 10,- per persoon (kinderen tot 12 jaar € 5,-) graag contant of via QR-code, te voldoen bij inscheping.

Op zondag 15 september varen de botter MK 63 en de Schouwen korte tochtjes van 13.00 - 17.00 uur.

KORTE TOCHTJES AANMELDEN!
Aanmelding bij voorkeur via Whatsapp via de link: Aanmelden, onder vermelding van naam, aantal personen, bij Dirk Lont (06-28 68 08 81). Of scheep gewoon in aan de Oude Doelenkade.

VAREND ERFGOED

Zuiderzeebotter MK 63

De MK 63 is een originele botter, in 1912 gebouwd voor een Marker visserman die zijn netten uitwierp in de Zuiderzee. Een authentiek en robuust houten schip, bekend om zijn goede zeileigenschappen.
Zeilen met zo’n stoere houten vissersschuit is een bijzondere belevenis. Op groot water is de botter in zijn element. Ervaar het zelf. Maak een zeiltocht met ons op het Markermeer voor een uitstapje met collega’s, vrienden of familie. We vertellen u graag meer over het schip, de visserij en de Zuiderzeecultuur. Wie wil kan aan boord een handje helpen.

Hoornse Schouw

Het Hoornse havenbeeld werd in het begin van de twintigste eeuw vooral bepaald door de aanwezigheid van deze vissermanschouwen, de zogenoemde Spekbakken. Daarbij vroegen de scheepjes relatief weinig onderhoud.
Na de aanleg van de Afsluitdijk in 1932 verdween de Zuiderzeevisserij, langzaamaan en daarmee ook de traditionele visserij zeilvloot. Van de vele vissersfamilies in Hoorn zijn er nog twee actief.

De opbrengsten van zeiltochten komen volledig ten goede aan het jaarlijks onderhoud van de schepen. Zo help je mee dit kostbaar varend erfgoed in stand te houden!

Kraakschip Disponibel

IJzeren kraken werden vanaf 1876 gebruikt om op grote rivieren vracht te vervoeren. Ook werden ze als ‘overslagschip’ of ‘lichter’ ingezet om grote vrachtschepen buiten de haven te lossen en deze lading naar de pakhuizen te brengen. Ondanks dat er in totaal zo’n 200 kraken zijn gebouwd zijn er slechts enkele behouden waarop ‘kraakkenmerken’ nog zichtbaar zijn. Enkele van deze kenmerken zijn een ‘gebroken’ neus, een ver naar voren geplaatste mast, een doorgestoken roer en een groot roerblad. Dit laatste zorgt ervoor dat het schip ook op lage snelheid (bijv. op stromend water) nog goed bestuurbaar blijft.
Grote kraken werden uitgevoerd met een liggend stuurwerk (haspel). Disponibel is de enige kraak waarop dit liggende stuurwerk nog aanwezig is. Ook is de onderdeks strijkbare mast zonder contragewicht niet alleen uniek maar ook origineel. De hiermee ontstane geringe doorvaarthoogte maakt dat het schip, in tegenstelling tot veel vrachtschepen van gelijke grootte, onder veel bruggen door kon om te lossen in binnensteden. Tussen 1922 en 1975 vervoerden Jan en Neeltje van Heiningen o.a. aardappelen, olie en rijst (voor rijstpellerij Hollandia) tussen Amsterdam en de Zaanstreek. Het schip had geen motor en voer op zeil of in een ‘sleep’ en werd dan met meerdere schepen voortgetrokken door een sleepboot.

Zeiltochtjes met de botter MK 63

Korte zeiltochtjes vanaf Oude Doelenkade

Zaterdagmiddag 7 september vanaf 13.00 uur, varen we met de botter MK 63 korte zeiltochtjes op het Markermeer voor iedereen die graag eens op een botter wil zeilen. Een tochtje duurt ongeveer 45 min. We varen vanaf de Oude Doelenkade tegenover restaurant De Kade (bij de Hoge Brug).

lees verder

Ontmoeting op Norderney

Artikel krant Norderney
Artikel krant Norderney

Op onze botterreizen met de MK 63 naar het oosten doen we regelmatig Norderney aan. Op de laatste tocht vorig jaar juli was dat ook weer het geval. Tijdens ons verblijf werden we, liggend aan de kade, benaderd door een plaatselijke journalist. Dat leidde tot het volgende artikel in de plaatselijke krant van Norderney.

Stettiner Segelpreis 2019 voor Peter Dorleijn

Foto: Krzysztof Plewinski (links) overhandigt de Stettiner Segelpreis 2019 aan Peter Dorleijn. Rechts Cezary Stefaniuk
Stettiner Segelpreis 2019 voor Peter Dorleijn
Namens burgemeester Piotr Krzystek van het Poolse Stettin, provinciehoofdstad van West-Pommeren, kreeg Hoornaar Peter Dorleijn onlangs de Segelpreis 2019 uitgereikt. De prestigieuze prijs is een onderscheiding voor mensen die een bijzondere prestatie hebben verricht op het gebied van de zeezeilvaart.
Lees verder “Stettiner Segelpreis 2019 voor Peter Dorleijn”

Nieuwe doften MK 63

Werk onder de tent

 Onder het zeil van de botter wordt op dit moment hard gewerkt aan het   vervangen van de doften. In het achterschip van een botter zitten de doften. Volgens het woordenboek is een doft een dwarsscheepse zitplank, vlak onder het helmhout. De term komt ook voor bij roeiboten. Maar bij een botter is het meer dan een zitbank. Lees verder “Nieuwe doften MK 63”

Zijflappen of Stuurvinnen

Het inhangen van het zwaard
Monteren zwaard

Op Youtube stuitte ik op een interview met Theo Lansing in Oldenzaal die zelf in zeven jaar een jachtbotter heeft gebouwd. Voorwaar een prestatie van formaat. Dat vond de interviewer, die het steevast over ‘een zeilboot’ had, ook. Hij zag aan beide kanten van de zeilboot van die ‘zijflappen of stuurvinnen’ hangen.
‘Waar zijn die eigenlijk voor?’

Lees verder “Zijflappen of Stuurvinnen”

MK 63 in den Vorpommerschen Bodden

Zeesboot onder zeil
Zeesboot onder zeil

Al vele zomers gaat de MK 63, onder leiding van schipper Peter Dorleijn, op vakantie naar verre oorden. Met regelmatig wisselende opstappers, die halverwege wisselen, is de botter dan 6 weken van huis. Nu de botter in een stichting is ondergebracht, die ook nog eens de ANBI-status heeft, is een dergelijke reis geen vanzelfsprekendheid meer. Maar toch werd ook  afgelopen zomer koers gezet naar de Oostzee.

Lees verder “MK 63 in den Vorpommerschen Bodden”
Translate »